PEMBUKA BICARA

Renungan Kita Bersama

"Manusia yang berhati suci adalah manusia yang banyak menangis daripada ketawa. Didiklah hati dengan keihklasan dan kesucian agar liku-liku kehidupan ini menjadi lebih bermakna dan mengikuti arus perubahan kedewasaan"

Saturday, December 11, 2010

...Pertolongan yg IKHLAS itu sukar tuk diTemui...

Assalamualaikum..w.b.t




gambar hiasan




Selamat Pagi sumer..Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dgn Limpah kurnia dn IzinNya dpt sy teruskan kehidupan ini dgn dua Nikmat Terbesar dlm Dunia ini..syukur ya Allah...hary ini sy nk kongsi dgn anda semua sedikit cerita..
 

Di sebuah kampung yg damai terdapat seorang penduduk brnama Jamil (bkn nama sebenar)..hidupnya sgt bahagia di samping isteri tercinta Sapinah (bkn nama sebenar) dn juga empat org cahaya mata...Takdir menentukan..pd 26/11/2007, Jamil terlibat dgn kemalangan jalan raya..kejadian itu menyebabkan dia mengalami kecacatan yg agak serius di mana dia lumpuh hampir keseluruhan tubuh badannya...
 
Kini, hampir 3 tahun keadaannya berterusan sebegitu..hanya Allah sahaja yg tahu bagaimana derita yg ditanggung dan Dia jugalah yg memberi bantuan atas segalanya dgn Rahmat dan Kasih SayangNya..Apa yg penting ialah, Dia telah brjanji di dlm ayat terakhir Surah Al-Baqarah..dan Dia tidak pernah memungkiri janjiNya..
Pada suatu hary, Puteri bongsu Jamil ingin melangsungkan perkahwinan dgn calon suami yg telah pun dipersetujui..segala persiapan sudah dibuat..tukang masak pun sudah dicari..Beberapa hary sebelum majlis, Si Tukang masak berbelanja membeli barangan keperluan untuk majlis tersebut..segala kos perbelanjaan telah pun diserahkan..
 
Pada masa yg sama, seorang penduduk kampung ini juga telah membuka sebuah perniagaan yg baru iaitu Kedai Pembekal Daging Segar..Jamil berhasrat utk membeli daging untuk majlis tersebut dan menyatakan hasratnya itu kepada Si Tukang Masak..Dia juga merupakan seorang yg baik dan banyak membantu keluarga Jamil sejak dia jatuh sakit..Namun, Si Tukang Masak enggan tanpa diketahui apa sebabnya..Jamil menduga mungkin Si Tukang Masak sudah pun mendapat pembekal daging yg lain..
 
Kini, majlis itu berlangsung dgn lancar dan semua makanan dapat dielakkan drpd pembaziran..Jamil bersyukur kerana puterinya telah pun selamat diijab kabulkan tanpa sebarang masalah..

Pada suatu hary, Isteri kpd Si Penjual Ayam menemui Sapinah dan memberitahu bahawa Si Penjual Daging berkecil haty dgn Jamil kerana tidak mendapatkan bekalan daging daripadanya..segala kisah lampaunya turut disebut2..Sapinah kelu tidak terkata dan memberi penjelasan tentang perkara sebenarnya kepada kedua-dua belah pihak..
 
Alhamdulillah..dengan keimanan yg ada di dalam diri kedua-dua belah pihak, mereka bersikap rasional dan bertolak ansur di antara satu sama lain..keadaan menjadi seperti sedia kala dan mereka turut bermaafan di atas segala tingkah laku mereka yg tidak disenangi..
 
Inilah pentingnya Mencontohi Peribadi unggul yg telah dipraktikkan oleh baginda Rasulullah SAW..mari kita berselawat ke atas baginda..

Kepada pembaca sekalian, ambillah iktibar dan pedoman di atas kisah di atas..Jika berlaku perselisihan faham di antara anda dengan sesiapa pn di muka bumi ini, atasilah dengan keimanan dn bukan dengan emosi...




...hayati lah...




...jom praktikkan...



sekian sahaja...jumpa lg di lain waktu...
 
Assalamualaikum...















No comments:

Post a Comment